perjantai 9. tammikuuta 2015

Under the sea, under the sea...

Meri ja sen alainen valtakunta on aina kiehtonut minua. Ehkä siksi meinasin tippua penkiltä, kun nettiin valui ensimmäiset kuvat Bruno Cathalan Abyssista. Tiesin jo tuolloin, että tuo peli on saatava, jahka se ilmestyy.

Infopaketti:

Suunnittelija: Bruno Cathala

Julkaisija: Bombyx/Asmodee

Pelaajamäärä: 2-4

Peliaika: 45-60 min

Ikäsuositus: 14. Peli on englannin kielinen, joten kielitaitoa tarvitaan.

Merten valtias on kuollut, ja sinun on tarkoitus pyrkiä valtaan kahmimalla vaikutusvaltaa valtakunnassa.  Eniten vaikutusvaltaa (eli pisteitä) kerännyt pelaaja luonnollisesti voittaa ja kruunataan Merten Valtiaaksi.

Yleiskuva komponenteista

Abyss on näyttävä peli.  Pelin kansia on viisi erilaista. Itselleni sattui sotalordi kuvaksi. Mutta Abyss on myös erittäin toimiva settienkeräilypeli.  Monet ovat netissä haukkuneet, ettei peli itsessään yllä kauniin ulkokuorensa tasolle, mutta tässä olen eri mieltä. Abyssin mainious vain ei ehkä näy yhdellä pelikerralla.  Peliä pitää pelata useampi kerta,  jotta alkaa ymmärtämään mitä kaikkia kombinaatioita voi tehdä, ja mitä kannattaa tehdä. Muulloin päätökset tuntuvat pinnallisilta, kun ei näe pintaa syvemmälle.

Pelaajalla on vuoronsa aikana useampi vaihtoehto, mitä tehdä. Hän voi joko tutkia syvyyksiä
liittolaisten toivossa, pyytää tukea neuvostolta tai hankkia itselleen kunnianarvoisan merilordin puolelleen. Pelin alussa usein tarvitsee kerätä liittolaisia, joiden avulla myöhemmin pystyy kenties saamaan näitä vaikutusvaltaisia lordeja puolelleen, ja näiden kautta vaikutusvaltaa enemmän ja enemmän eri lokaatioiden kautta.  Pelaaja voi myös taistella merihirviöitä vastaan saadakseen palkkioita eli useimmiten mammonaa. Raha on pelissä edustettu hienoina helmiä, jotka ovat todella upean näköisiä, joskin ehkä hieman epäkäytännöllisiä. Ne kun tuppaa
helposti pyörimään pitkin pöytää ja lattioita.

Esimerkkejä liittolaisista. 


Mielenkiintoisin osa Abyssissa on merilordit, joiden avulla pelaajat saavat vaikutusvaltaa, ja usein
myös erikoisvoimia.  Osalla lordeista on myös avaimia, joita keräämällä kolme saa valita itselleen
lokaation, joka yleensä tuo pelaajalle pisteitä pelin lopussa. Näiden luomat kombinaatiot ovat mielenkiintoisia, ja vaihtoehtoja on useita. Useat kortit ja lokaatiot ei yhden pelin aikana edes kerkeä pöydälle. Merilordit on jaettu kuuteen eri ryhmään: sotilaisiin, leväfarmareihin, poliitikkoihin, velhoihin, kauppiaisiin ja lähettiläisiin.  Näiden erikoisvoimat liityvät yleensä jotenkin kuhunkin ryhmään. Esimerkiksi sotilaat vaikuttavat usein myös muihin pelaajiin, kauppiaat taas usein takaavat helmiä, eli valuuttaa.  Farmareilla taas ei ole sen kummempia erikoiskykyjä, mutta ovat usein isomman pistemäärän eli vaikutusvallasta arvoisia.


Muutama esimerkki merilordeista


Merihirviöt tuovat myös oman mausteensa peliin, vaikka pienenä miinuksena, ne ovat kaikki identtisiä kortteja pakassa. Jos pelaaja valitsee, että käy hirviön kimppuun, saa hän hirviömittarin näyttämän palkinnon. Jos taas pelaaja väistää hirviön, muuttuu mittari parempien palkintojen kohdalle. Seuraavalla pelaajalla on tällöin parempi saalis saatavilla, jos hirviö sattuu kohdalle. Tällöin onkin hyvä pohtia, haluaako antaa kanssapelaajalle sitä mahdollisuutta.

Merihirviö  ja palkintomittari


Abyss on mielestäni viihdyttävä kokonaisuus. Hieman erilainen teema ja hienosti luistavat pelimekaniikat  toimivat, ainakin minulle. Peli tosin suosii säännöllisiä pelaajia, joten uudet pelaajat tuskin pärjäävät kokeneiden pelaajien keskuudessa, jotka jo osaavat suunnitella hyviä kombinaatioita pelin alkutilanteesta nähdessään. Tosin näin sen mielestäni pitääkin mennä.  Abyss on ehdottomasti yksi viimevuoden suosikeistani.